Automatisering: ontwerp en print, maar nu even anders.: Verslag BNO/CMBO bijeenkomst door printmedianieuws

komende events

EVENEMENT – Freek Kuin, creatief directeur bij drukkerij Rob Stolk en bestuurslid CMBO praatte een uitermate interessante middag aan elkaar rondom uitzonderlijke automatiseringsprojecten.

• Aangeboden door de redactie van printmedianieuws

Kuin had de lachers meteen op zijn hand met het voorbeeld van een klant die op zijn iPhone maar liefst 58.000 foto’s had staan en vroeg om een ‘confetti-regen’ van al die beelden in een doorsnede van 1 cm. Remko Schouten, prepress specialist bij drukkerij Rob Stolk gaf de technische uitleg. Met man en macht werd de 142 GB aan data door Photoshop, DataMerge en InDesign gesleurd in 16 aparte runs, in één keer wilde het maar niet lukken, ondanks alle moderne technologie. Het  stansen duurde 3 dagen. Een vorm van ‘mega’ automatisering waarbij de klant met de niets vermoedende vraag: ‘Kunnen jullie dit printen’, al helemaal niet aan had gedacht.

Wat als eenvoudige opdracht werd gevraagd, bleek uiteindelijk een project van aanzienlijke omvang

XXXSPUL

Niets vermoedend zou je jezelf de vraag kunnen stellen wat anno 2019 dan nog ‘uitzonderlijke projecten’ zijn. De getoonde voorbeelden waren dat in ieder geval wel. Allereerst het in boekvorm uitbrengen van een deel van de maar liefst 700.000 gevonden (zeer oude en minder oude) voorwerpen die archeologisch gezien interessant genoeg waren om in boekvorm uit te brengen. Peter van Kranendonk en Jort Maas van de gemeente Amsterdam en Remko Schouten van drukkerij Rob Stolk waren betrokken bij het gehele project, waarvan een flink stuk creatieve- en technische uitleg werd gegeven. Vanuit de 700.000 voorwerpen werd een selectie gemaakt, ‘platte’ spreadsheets gemaakt met maar liefst 139.000 records met 300 specifieke velden. Dat  verscheen natuurlijk allemaal niet in één boek, het resultaat zou immers 20.000 pagina’s omvatten, dus een ‘boek’ van ca. 1 meter hoog. Het werd één boek met de meest opvallende objecten. Technisch gezien werd het project vanuit de spreadsheet met uiteindelijk 10.000 records, ingevoerd via DataMerge in InDesign.

Remko Schouten: ‘Na de eerste rendering van de data vond ik het eindresultaat ronduit het saaiste boek van Nederland, maar het kwam uiteindelijk goed met een semi- geautomatiseerd proces, waarin de vondsten (voorzover mogelijk) ook in verhouding ten opzichte van elkaar in het boek werden getoond.’

Het project was naast de automatisering van de productie van het boek ook omvangrijk voor de bouw van de website en (natuurlijk) ook voor een zeer beperkte uitstalling van de meest opvallende vondsten van Damrak en Rokin in een aantal vitrines. Het boek ‘XXXSPUL’ kreeg de prijs ‘De Gouden Letter 2019‘.

Mooi voorbeeld van crossmediale aanpak van een uniek stukje Amsterdamse geschiedenis

Johan Enschedé met AR ‘terug’ met bankbiljetten

Het kostte even wat moeite om tot de kern van het verhaal van Marcel Klok van Johan Enschedé te komen, maar met het voorbeeld van ‘My Event Note‘ werd duidelijk dat het Haarlemse bedrijf zich volledig heeft getransformeerd van de bekende geld- en postzegel drukker naar een modern automatiseringsbedrijf, met talloze toepassingen en vooral ook anno 2019 weer met een knipoog naar het drukken van ‘bankbiljetten’, gekoppeld aan Augmented Reality.

Met alle meegemaakte ups en downs weet het Haarlemse bedrijf Joh. Enschedé zich duidelijk een nieuwe positie te verwerven in de combinatie print en digitaal

De Dikke van Dale

Iedereen zal zich zeker kunnen voorstellen dat de creatie en productie van De Dikke van Dale een project is, waarbij zoveel mogelijk automatisering zal worden ingezet om de kosten zo laag mogelijk te houden. Dimitri Jeannottat (Studio Joost Grootens) gaf gedetailleerd uitleg over de evolutie die De Dikke van Dale heeft doorgemaakt in papierkeuze, typografie, kleur en afbeeldingen. Al die eisen tezamen vormden ‘het script’ voor de geautomatiseerde productie. De laatste editie verscheen in 2015. Er werd vijf jaar aan gewerkt. Ondanks de lagere productiekosten en de snelle verkoop van de 25000 exemplaren lijkt de kans klein dat er ooit nog een gedrukte editie verschijnt. Maar het uitzonderlijke karakter van ook dit stukje automatisering paste prima in het format van de middag.

 

Kopbeeld: uitzicht vanaf de 6e etage van het BNO verenigingsgebouw

Eindejaarsbijeenkomst

datum: 12-12-2019
Locatie: nog niet bekend

info / aanmelden...

Business & Technology Update

datum: 21-11-2019
locatie: De Plek Haarlem

info / aanmelden...

Standaardisatie voor vormgevers

datum: 17-10-2019
Locatie: nog niet bekend

info / aanmelden...